Hledáte ještě neokoukané cesty vedoucí k financování? Inspirujte se naším rozhovorem a vyzkoušejte crowdfunding!

18. dubna 2016     Rubrika: Aktuality, Zajímavé rozhovory

Od neziskových organizací zaznamenáváme čím dál, tím častější zájem o seznámení s možnostmi vedoucí k diverzifikaci finančních zdrojů pro potřebu řešení financování po roce 2020.  Proto jsme pro vás připravili rozhovor, který nás zavedl za Janou Ecksteinovou, strážkyni crowdfundingových projektů na Hithit.cz.

je_hh_trznice

Co si můžeme představit pod pojem crowdfunding?

Crowdfunding je způsob financování, kde od spousty lidí po menších částkách získáváte velkou sumu. Kromě financí tak můžete zjistit zájem trhu nebo rozšířit povědomí o svém nápadu/produktu/akci…čemkoliv. V češtině je pro crowdfunding zavedený pojem komunitní financování, který krásně podtrhuje důležitost fanoušků a komunity kolem projektu.

Nejčastěji potkáváme darovací crowdfunding, tedy klasické veřejné sbírky. Existují i další druhy. My na Hithitu praktikujeme tzv. odměnový crowdfunding, kterému se budu v rozhovoru věnovat. Odměnový crowdfunding znamená, že za peníze nabízíte lidem odměny. Můžete si to představit jako zvláštní e-shop, kdy předprodanými odměnami získáte finance na realizaci. Tedy lidé si předplatí například kafe v kavárně, vy získáte finance potřebné na otevření a ještě máte první zákazníky na cestě. Můžete se tak vyhnout úvěru nebo závazku investorovi.

Zní to jednoduše, ale je to docela fuška. Na získání cílové částky máte omezený čas (max. 45 dnů) a pokud nedosáhnete na 100 %, peníze se vrací. Tenhle systém „všechno nebo nic“ chrání vás (nemusíte rozdávat odměny, pokud byste neměli dost financí) i přispěvatele (dostanou peníze zpět) a ještě je to obrovská motivace!

Stačí tedy mít jen nápad, hodit jej “na papír” a spustit projekt?

Před spuštěním projektu čeká na autory projektu spousta práce. Kromě toho, že je dobré si všechno dobře promyslet – rozpočet, odměny a jejich realizaci, propagaci – ještě budete procházet schvalováním na Hithit, kde se vám k vašemu konkrétnímu projektu pokusíme dát co nejvíc našich zkušeností s řízením projektů, které se nám za těch 1000 skončených projektů podařilo nashromáždit.

Náš hrubý odhad jsou takové 2-3 měsíce práce na plánu a přípravě před spuštěním samotného projektu. Během sbírání peněz ovšem nic nekončí, aby bylo cílové částky úspěšně dosaženo, je třeba nadále aktivně pokračovat v šíření kampaně.

Co se děje během procesu plánování?

Je velmi důležité, aby si hlavně autor srovnal, co od kampaně čeká. Co se změní, když se povede vybrat peníze a zrealizovat projekt s konkrétním cílem. Tohle pak sdělit pomocí textu, videa a celkové komunikace lidem. K tomu pomůže dobře naplánovaný rozpočet, aby se nestalo, že vám nezbude dost peněz na odměny a samotnou realizaci projektu. S tím souvisí chytře promyšlené odměny, zajímavé a zároveň nenákladné. Zamyslete se sami, co by vás bavilo, to bude asi bavit i vaše fanoušky.

Důležitá je práce PR na připravovaném projektu. Dejte si dohromady kanály, kterými oslovíte přispěvatele. Crowdfunding je online nástroj, takže se držte hlavně u webu, ale nebojte se ani offline médií (média, kde se nedá klikat – tiskoviny, televize, rádio, plakáty) pomůžou vám hodně s povědomím o projektu. Sociální sítě jsou klíčové, pokud je nemáte čím nahradit, věnujte čas jejich budování ještě před spuštěním kampaně na Hithitu. Z časového hlediska není přípravná fáze u všech projektů stejná, záleží na stanoveném cíli a známosti projektu (má už fanoušky, či nikoliv), někomu to může trvat pár týdnů, někomu měsíce. Tato fáze je stěžejní a nevyplatí se jí uspěchat. Budování známosti projektu, tvorba PR kanálů a oslovení nejbližších příznivců má nosnou roli projektu. Proč? Na začátku vyzvěte k podpoře nejbližší příznivce. Podpoří vás, i když je projekt ještě na nule a pomůžou vám ho zatraktivnit pro lidi, kteří vás ještě tolik neznají. Je to důležité, neb statistiky Hithitu ukazují, že projekty, které dosáhnout třetiny vybírané sumy, na 90 % uspějí. A to se vyplatí!

Propaguje Hithit projekty na svém webu, mailingem?

Ano! Nic lepšího než projekty na Hithitu nemáme:-) Ale nenechte to jenom na nás, to je největší chyba. Vy před sebou máte svou cílovou skupinu, své nejbližší fanoušky. Jste autory projektu a propagace leží hlavně na vašich bedrech.

Přesuňme se v komunikaci do fáze ukončení projektu s úspěšně vybranou cílovou částkou. Mohou autoři projektů komunikovat se svými přispívateli i po jeho ukončení? Jak?

Jistě! A je to dokonce nutné. Přeci jen jsou to teď vaši zákazníci a vy jim dlužíte odměny. Od nás dostanete seznam se jmény, maily, částkami atd. a na vás je napsat jim. Klidně jen „díky“ hned po spuštění, vážně, potěší je to! Získali jste lidi, kteří jsou ochotní od vás nakupovat, hýčkejte si je, třeba vám ještě v budoucnu pomůžou.

Jaká je tvoje zkušenost s komunikací autorů projektů a jejich dárci po skončení projektu?

To je právě ono. Zdá se mi, že třeba jen jedna čtvrtina projektů, které jsem podpořila, se mnou pořádně komunikuje. A to je hrozná škoda! A hlavně je to pak takový blbý pocit, že jste někoho podpořili a on na vás peče…no, co myslíte?

Mají šanci v odměnovém crowdfundingu projekty spadající do sociální oblasti? Jaké jsou konkrétní proběhlé úspěšné projekty na Hithitu?

Třeba neziskovka Loono, která se věnuje prevenci rakoviny, vybrala skoro 400 000 Kč na nákup modelů, na kterých školí lidi se samovyšetřovat (navštivte jejich projekt zde). Každý rok u nás získává finance také mezinárodní turnaj ve futsalu pro nevidomé v Bučovicích, celkem získali už přes čtvrt miliónu korun (projekt zde).

Šanci má každý projekt, který se nebojí přípravy a komunikace ať už je to projekt ziskový, či nikoliv. Je dobré si uvědomit, že když chcete získat podporu lidí, je fajn mít projekt, který nějak mění život kolem nich. Pokud budete vybírat na něco, co lidé nemohou využívat, nikdy to neuvidí, volila bych jiné druhy financování. Důležité jsou i odměny, pokud žádné nepřipadají v úvahu, projekt se na tento druh crowdfundingu nehodí. Stejně tak, pokud nemáte komu projekt poslat, věnujte čas přípravě propagace. Jen zveřejnění na Hithit.cz vám úspěch nezajistí.

Neziskové projekty mají tu výhodu, že lidé nemají takové nároky na produkty v odměnách a jdou do toho hodně srdcem. Zkuste si zajít na ten slepecký futsal, taky od nich budete chtít dostávat pohlednice, uvidíte:-)

Komentář SANEK Ponte

Odměnový crowdfunding otvírá jednu z další možností získání finančních zdrojů pro (nejen) neziskové organizace. Je důležité si uvědomit, že i tento specifický způsob výběru peněz za odměny má svá univerzální pravidla managementu.

Tak jako v každém projektu, i pro projekt v crowdfundingu je důležité stanovení konkrétního cíle projektu a identifikace změny, kterou váš projekt způsobí. Pro snazší naplánování vašich kroků se můžete inspirovat šablonou SANEK Ponte na profil kampaně.

Vložte váš email, na který šablonu zašleme:

Svědomitá příprava plánu rozfázovaná do konkrétních kroků s termíny splnění a odpovědnými osobami se před samotným spuštěním sběru financí vyplatí, jelikož vede k větší pravděpodobnosti úspěchu projektu (tzn. vybrání cílové částky).

Závěrečná výzva od nás pro vás! Nebojte se neotřelosti! Vyprávějte uvěřitelný a silný příběh neotřelou formou pomocí fotografií a krátkých videospotů! Inspiraci najdete zde.

Odebírejte novinky z našeho webu pomocí RSS kanálu

« Návrat na přehled aktualit